Cultureel Café 17 november: Kantje boord

november 17 @ 15:00 - 17:00

De tweede editie van het Cultureel Café vindt dit seizoen op zondagmiddag 17 november plaats. Dit keer treedt het shantykoor Kantje boord uit Vaassen op tijdens dit maandelijkse Cultureel Café in Kulturhus EGW. Ze voeren hun programma ‘Reis Rond De Wereld’ uit.

Kantje boord uit Vaassen heeft ‘Reis Rond De Wereld’ al eens eerder opgevoerd in Kulturhus EGW. Vanwege de vele positieve reacties gaat het koor dit nog een keer doen. In deze voorstelling bezingt het koor verschillende landen, waar de bemanning van oude zeilschepen in vroeger jaren hun lading aan wal bracht dan wel ophaalde. In die tijd ontstonden daarbij een groot aantal shanty’s. De nummers die het koor deze middag gaat brengen, zijn dan ook authentiek.

Zij werden in vorige eeuwen door de toenmalige zeelui – tijdens het zware werk aan boord – óók al gezongen. Het was namelijk wél van belang dat alle mannen gelijktijdig aan de ankerketting trokken of aan de touwen om de zeilen te hijsen. Daarbij werd het tempo bepaald door de voorzanger, de shantyman, terwijl de rest van de bemanning de refreinen en/of de keerregels zong. De shantyman was dus belangrijk en werd dan ook wat beter betaald dan de rest van de mannen.

De liederen van deze middag worden aan elkaar gepraat door een oude zeekapitein, die op de kade zit en herinneringen ophaalt aan vroeger, zijn reizen en de destijds bezochte plaatsen.

Aanvang: 15.00 uur.

Zoals altijd is het Cultureel Café gratis te bezoeken.

RESERVEER JE TICKET HIER

november 17